جایلز فورستر Giles Forster، این گونه توضیح می دهد: باکارات مشهورترین نام در تولید شیشه، و اولین تولید کننده بزرگ شیشه قرن نوزدهم است که هنوز در تجارت باقی مانده است.
در سال ۱۷۶۴، لوئی پانزدهم، پادشاه فرانسه، مجوز تاسیس شیشه سازی در شهر باکارات را صادر کرد. در قرن نوزدهم این شیشه سازی تبدیل به “Compagnie des Cristalleries de Baccarat” شد و کالاهایی را تولید می کرد که نماینگر کالای لوکس بوده و هستند.
در اواسط قرن ۱۹ ، باکارات کشف کرد که افزودن اکسید نیکل به فرآیند تولید، باعث تولید محصول کاملا شفاف و بدون تغییر رنگ می شود، که تقلیدی از کریستال های صخره ای گران قیمت بود. باکارات گلس مبدع ‘شیشه کریستالی’ بود، آنگونه که فورستر می گوید، ‘بسیار قابل توجه بود، نه تنها به دلیل شفافیت غیر معمول ش، بلکه به دلیل وزن و سختی فوق العاده اش’. اصطلاح ‘کریستال’ تنها قابل استفاده برای شیشه ای است که حداقل ۲۴ درصد اکسید سرب داشته باشد.
لوستر باکارت
بخش اصلی تولیدات باکارت Baccarat در قرن ۱۹، سرویس های ناهارخوری، بطری های عطر، کاغذ نگهدار ها و اشیاء دکوراتیو بودند. لوسترها در زمره ی گران ترین ساخته های هنری باکارات بودند – که اغلب برای نمایش تولید می شدند و یا توسط مشتری های ثروتمندتر سفارش داده می شدند، مانند تزارهای روسیه، کاخ طوپقاپو استانبول، و ماهاراجه های هندی
لوسترهای باکارت که هنوز هم تولید می شوند، دارای ارزش ویژه ای هستند، و بهترین نمونه های آن ها مربوط به اواخر قرن نوزدهم است، وقتی که باکارات ‘شیشه کریستال ‘ را با تزئینات تندیس گونه برنز-طلایی gilt-bronze یا مفرغ زرنما ormolu ترکیب کرد.
بهترین و پرتقاضا ترین لوستر های باکارت در این دوره، دارای نمایه های تزئینی تندیس گونه ی برنز طلایی یا مفرغ زرنما بودند، مانند کِروب های نمونه بالا که شاخه های شمعدانی را در دست دارند.
باکارت برای آفرینش چنین کارهای هنری با ارزش و پر نقش و نگاری، با مجسمه سازهایی مانند فرانسوا هیپولیت مورو François Hippolyte Moreau (1832-1927) و ریخته گری های برنز طلایی مانند Thiébaut Frères همکاری داشت. همراه کردن شیشه ی لوستر باکارات با برنز طلایی باعث می شد لوستر دلپذیر تر از نمونه های بی تجمل صرفا شیشه ای باشد و کمیاب تر باشد.
یک متخصص به دنبال چیست؟
فورستر توضیح می دهد : ‘من همیشه به کیفیت ریخته گری تزئینات مفرغ زرنما توجه می کنم’. این ها باید پیش از پرداخت و زراندوز شدن به صورت قطعاتی قابل اتصال ریخته گری شوند، و من به همین علت به دنبال رد پا های این اتصالات، که در زیر زراندو طلاکاری ها، و بین بازوها و نیم تنه پیکره ها قابل رویت هستند می گردم.
همچنین فورستر به دنبال ‘کیفیت ظریف تر تزئینات می گردد – این که سطح چه طور کار شده، یا به اصطلاح پس از ریخته گری دارای شیار شده’. این امر در چگونگی پرداخت صورت ها و دست ها مشهود است- انگشتان دست می بایست جدا باشند و صورت ها طوری پویا شده باشند که انگار واقعی هستند و خصیصه ها مشخص باشند.
در خصوص لوستر بدیهی است که برخی از آویزه های شیشه ای و آویز ها گم شوند، جایگزین شوند، یا حابحا شوند، چرا که زنجیرها و آویز ها می بایست در هر جابجایی لوستر جدا شده و دوباره نصب شوند.
این متخصص می گوید: ‘من به دنبال اطمینان از این هستم که کریستال ها اصل هستند’. ‘شیشه ی لوستر باکارات با مهارت فوق العاده ای دمیده می شود و به دست می آید. لذا ممکن است به ویژه در مقیاس مثلا یک آویز اشک-شکل کمی بی نظمی ببینید.
شغل تراش دهنده ها و همین طور شیشه دم ها بسیار مهارت محور است. فورستر توضیح می دهد که : ‘کریستال ها با نگه داشتن مقابل سنگ ماسه و یا مجموعه چرخ گردان های الماسه، مانند مجسمه ای با تو رفتگی های دقیق و متنوع می شوند.
فورستر توضیح می دهد: ‘در خصوص باکارات، من به وزن شیشه توجه می کنم،’ ‘باید در دست سنگین به نظر برسد، دارای رنگ مشابه کریستال صخره ای، که وقتی به آن می نگری، شکست نور ی با رنگی کمی سیاه به آن می دهد. فام مشکی و تراش بسیار عالی شیشه باکارت، نور را چنان جذاب منتشر می کند، که به آن درخشش الماس-گونه بدهد.
همچنین فورستر ذنبال نشان ها یا امضاهایی می گردد، که بتواند اعتبار آن ها را بسنجد و ارزیابی زمانی دقیقی داشته باشد. او می گوید که ‘شما معمولا یک علامت حک شده سفید بر روی محصولات شیشه ای و لوستر باکارات می بینید. در خصوص لوستر ها، معمولا درون قالب ها، حروف بزرگ برجسته ای برای روی کفه ی چکه گیر ایجاد می شوند.’ برای مدل های برنز-طلایی، نشان باکارات، یک تنگ بین ساغر و جام را نقش دار می کند (مشابه تصویر پایین)
فورستر می گوید که :’ بر خواسته از شکوه ، ظرافتی ذاتی برای لوستر باکارات به چشم می خورد’.
منبع متن و تصاویر : ترجمه شده از وبسایت Christie’s